Ledo rūmuose nuo seno
Senis Šaltis sau gyveno.
Ir turėjo jis anūką —
Šaltanosį Ledinuką.
(K. Kubilinskas)
Sausio 22-26 dienomis trejose Kauno r. ugdymo įstaigose: Užliedžių mokykloje – daugiafunkcio centre, Raudondvario lopšelyje-darželyje „Riešutėlis“ ir Raudondvario lopšelyje-darželyje „Vyturėlis“ vyko projektas „Ledo rūmuose nuo seno…”, kurio tikslas – naratyvinio žaidimo pagalba, pritaikant STEAM metodo elementus, plėtoti ugdytinių gebėjimą pasitelkus vaizduotę spręsti iškilusias problemas.
Grupėse ugdytiniai klausėsi mokytojų sekamos K. Kubilinsko eiliuotos pasakos „Ledinukas”, kurioje Ledinukas bandė sušaldyti poną ir darbštuolį valstietį. Ugdytiniai kūrė pasakos tęsinį, minė mįsles apie žiemą, šaltį, ledą, darbą, taip pat mokėsi lietuvių liaudies patarlių apie darbą, kartu su mokytoja aiškinosi eiliuotoje pasakoje sutiktus negirdėtus žodžius (važis, skrebučiai, kaulan suragojo…) ir taip turtino sakytinės kalbos žodyną.
Naratyvinio žaidimo pagalba priešmokyklinukai ir ikimokyklinukai lavino kūrybiškumą, motyvaciją, vaizduotę, valią, norų ir jausmų valdymą. Kas rytą Ledinukas palikdavo vis po naują laišką, kuriame „slėpėsi” vis naujas pagalbos šauksmas: Ledinukui buvo liūdna, ištirpo namas, net ir pats Ledinukas buvo virtęs balute. Įvaldę žaidimo istorijų formatą, ugdytiniai patys išmoko svarbių bendrųjų „gyvenimo įgūdžių“: diskutavo, pasakojo, reiškė mintis, kėlė problemas ir ieškojo sprendimo būdų – veikė kartu su savo draugais, palikdami mokytoją nuošalyje.
Kartu veikdami ir taikydami inžinerinius metodus, ugdytiniai statė Ledinuko namą, nes atšilus orams jo ledo rūmai ištirpo. Pasitelkę vaizduotę, naudodami įvairias gamtines medžiagas, antrines žaliavas, ugdytiniai kūrė Ledinuko draugą, kad šis neliūdėtų likęs vienas. Tyrinėdami skirtingas vandens būsenas, darželinukai aiškinosi, kodėl patalpoje Ledinukas ištirpo, ieškojo sprendimų, kaip galima jam padėti. Gelbėdami įšalusius Ledinuko draugus, ugdytiniai tirpdė ledą naudodami karštą ir šaltą vandenį, druską, leido tirpti savaime, šildė tarp delnų – spėliojo, kuris ištirps greičiausiai.
Šio projekto metu buvo išnagrinėti STEAM kriterijai: tyrinėjimu grindžiamas gamtos ir tiksliųjų mokslų mokymas, glaudus ugdymo įstaigų mokytojų bendradarbiavimas ir bendravimas, problemų sprendimu ir projektais grindžiamas mokymas. O svarbiausia visi patyrė daug gerų emocijų.
Straipsnį parengė priešmokyklinio ugdymo mokytoja Ramunė Gaidelionienė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja Kristina Drumstė