Respublikinis projektas „Žemė – mūsų namai, šeima – mūsų širdis“

Besikeičiančiame pasaulyje vis svarbesnė tampa aplinkosauga, bendruomeniškumas, gebėjimas kartu spręsti iššūkius, rūpintis aplinka ir ugdyti atsakingus, sąmoningus piliečius nuo pat mažumės. Vadovaudamiesi šiais kriterijais, Kauno r. Raudondvario lopšelis-darželis „Vyturėlis“ gegužės mėnesį organizavo respublikinį ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus ugdytinių, jų tėvų ir mokytojų projektą „Žemė – mūsų namai, šeima – mūsų širdis“.

Projekto tikslas – ugdyti atsakingą požiūrį į aplinką, suteikti žinių apie atliekų rūšiavimo ir perdirbimo svarbą darnaus vartojimo kontekste. Šiuo projektu buvo siekiama atkreipti dėmesį, kad Žemė yra mūsų visų bendri namai, kuriais turime rūpintis ir juos saugoti, šeima – tai mūsų gyvenimo pamatas, šilumos, rūpesčio, meilės šaltinis, kuris  augina ir padeda tobulėti.

Projekte didelis dėmesys buvo skiriamas ekologiniam švietimui. Ugdytiniai ir jų šeimos buvo skatinami domėtis gamtos apsauga, atliekų rūšiavimu, daiktų panaudojimu antrą kartą. Pakvietėme  šeimas į kūrybines dirbtuves darželyje ar pasiūlėme namuose  kurti rūbus šeimos nariams, panaudojant įvairias antrines žaliavas, senus rūbus, aksesuarus. Baigiantis projektui, vyko šeimų šventė „Šeima ant kūrybos ir meilės podiumo“, pokalbiai apie šeimos vertybes, tvarumą ir atsakomybę.

Projekte dalyvavo vienuolika ugdymo įstaigų iš įvairių Lietuvos miestų ir rajonų:

  • Jonavos vaikų lopšelis-darželis „Lakštingalėlė“
  • Kauno lopšelis-darželis „Naminukas“
  • Kauno r. Raudondvario Anelės ir Augustino Kriauzų pradinė mokykla
  • Kauno r. Raudondvario lopšelis-darželis „Vyturėlis“
  • Klaipėdos lopšelis-darželis „Alksniukas“
  • Kulautuvos pagrindinė mokykla, Batniavos skyrius
  • Panevėžio lopšelis-darželis „Aušra“
  • Panevėžio lopšelis-darželis „Vaikystė“
  • Skuodo vaikų lopšelis-darželis
  • Šilutės lopšelis-darželis „Ąžuoliukas“
  • Vilniaus lopšelis-darželis „Žemyna“

Projekto organizatorių vaikų ir pedagogų mintys: „Negalima šiukšlint gamtos, reikia šiukšles mesti į šiukšlių dėžę“; „Mes su mama turim tokias šiukšliadėžes – mėlyną ir žalią“; „Šitas medis – mano šeima. Aš pats užrašiau sesės vardą čia“; „Tarša – tai kai vėžliukas jūroje negali plaukti, nes jo kojytės susipainiojo maišelyje“; „Reikia rūšiuoti šiukšles, kad paukšteliai nesusirgtų“; „Mūsų žemė iš šiukšlių, bet graži!“; „Nors lauke šalta, pas mus žydi gėlės. Gera ir ramu. Tikra pieva gėlių“.

Kelios projekte dalyvavusių įstaigų vaikų, mokytojų mintys.
Vilniaus lopšelio-darželio  „Žemyna“ mokytojų mintys: „Naudojome mąstymo raktus – ieškojome, kaip panaudoti jogurto indelius antrą kartą. Vaikai siūlė ir išbandė idėjas, kūrė žaidimus, net paskatinome sveikai maitintis“; „Rūšiuoti yra svarbu todėl, kad mes turėtume medžių. Nebus medžių – neturėsime švaraus oro“; „Jeigu šiukšlinsime visur kur norėsime, neturėsime švaraus vandens, neturėsime geriamo vandens“.

Panevėžio lopšelio-darželio „Vaikystės“ ugdytiniai išreiškė šeimos ir gamtos ryšį: „Kaip aš myliu savo tėvelius, taip myliu žemę.“

Klaipėdos lopšelio-darželio „Alksniukas“ vaikai kalba: „Mums rūpi gamta“; „Neteršk gamtos, nes ji mums reikalinga“; „Taupyk vandenį, kada plauni rankas.“

Panevėžio lopšelio-darželio „Aušra“ „Ežiukų“ grupės mažieji (1,5–3 m.) jau mokosi rūšiuoti  ir jiems tai puikiai sekasi! Skuodo lopšelio-darželio ugdytinių mintys: „Negalima mesti visko į vieną dėžę – tada daiktai susipyksta“; „Mokytoja sakė, kad jei mesim plastiką, žuvys gali jį suėsti ir numirti“; „Jis nukrito, bet nieko tokio – greitai pavirs į žemę (apie obuolio graužtuką)“.

Šilutės lopšelio-darželio „Ąžuoliukas“ ugdytiniai kalbėjo apie atsakingą vartojimą:
„Iš senų drabužių galima ką nors pasiūti“;  „Mano raudoną kepurę ir sijoną mama norėjo išmesti, bet atidavė kitai mergaitei. Dabar ji juos nešioja“; „O man pusbrolis atidavė džinsus. Nereikia išmesti drabužių, nes tai sukelia daug šiukšlių“; „Drabužius geriau atiduoti kitiems. O dar galima iš jų ką nors pasiūti“; „O mano mama atidavė draugei suknelę, nes nusipirko naują“.

Batniavos skyriaus vaikai taikliomis mintimis parodė, kaip nuo mažų dienų galima ugdyti atsakingą požiūrį į aplinką: „Žemė – mūsų ir gyvūnų namai“; „Čia pilna gamtos, gyvūnų“; „Reikia saugoti gamtą“. Šie žodžiai – tai vaikiškas, bet labai stiprus priminimas mums visiems, kaip svarbu tausoti savo aplinką.

Projektas suvienijo vaikus, tėvus ir mokytojus bendram tikslui – kurti gražesnį pasaulį. Vaikai ugdėsi atsakomybę, empatiją ir kūrybiškumą, kalbėjo: „Pažadu – Žemė tikrai bus graži! Aš pasirūpinsiu ja, niekam neleisiu jos teršti!“; „Grįžus namo pamokysiu savo tėtį, mamą ir brolį, kaip rūšiuoti šiukšles“.

 

Straipsnį parengė ikimokyklinio ugdymo mokytojos Virginija Jotautienė ir Sandra Abraitienė