Kosmosas – paslaptinga vieta, kuri žavi planetomis, žvaigždynais, žvaigždėmis, įvairiais kosminiais kūnais ir priemonėmis, kuriomis galime pasiekti kosmosą.
Ikimokyklinių „Žiogelių“ ir „Volungėlių“ grupių ugdytiniai dvi savaites gyveno kosmoso ritmu. Projektą pradėjome stebėdami, kaip trumpėja dienos žiemą ir kaip tamsa įsiskverbia į mūsų aplinką. Pasiūlėme vaikams eksperimentuoti su įvairiais šviesos šaltiniais (elektroninės žvakės, prožektoriai, projektoriai) tamsoje, kad galėtų tyrinėti, kuris šaltinis šviečia ryškiausiai, kokia yra jų spalva. Ši veikla padėjo geriau suprasti šviesos fenomenus, skatino klausti, domėtis „kas nutiktų, jei šių daiktų nebūtų?“.
Naudojant šiuolaikines technologijas – 4D Smarty korteles, išmanius įrenginius, žiūrint sferinį kiną „Atsitiktiniai astronautai. Žemės, saulės ir mėnulio nuotykiai“, vartant knygas apie kosmosą sužinojo, kiek planetų sudaro saulės sistemą, kad planetos yra skirtingų dydžių ir spalvų, kokiais prietaisais galima stebėti žvaigždes, kuo skrendama į kosmosą, kokia apranga reikalinga kosmonautams? Naudodami įvairias kūrybos priemones ir antrines žaliavas vaikai kūrė astronauto kostiumą. Iš folijos, popierius, panaudodami žibintuvėlius kūrė žvaigždynus, šiaurės pašvaistes, tai padėjo ugdytiniams geriau suprasti dangaus objektų struktūrą, jų išdėstymą.
Eksperimentų „Žvaigždė“ ir „Meteoritų lietus“ metu, vaikai patyrė, galėjo įsivaizduoti kosmoso reiškinius, eksperimentai suteikė galimybę stebėti, kaip susidaro žvaigždės šviesa, kaip skrenda meteorai. Pasirinkdami įvairias priemones, reikalingas medžiagas, dalindamiesi idėjomis su draugais, kūrė kosmines stotis, raketas, planetas, ugdėsi gebėjimą dirbti komandoje. Tyrinėjimų stalas virto „kosmoso erdve“, kuri skatino smalsumą, lavino kruopštumą, matematinius įgūdžius: rūšiavo ir skaičiavo žvaigždes, iš folijos pagamintus meteorus, kūrė žvaigždynus ir skaičiavo kiek panaudojo žvaigždžių jam sukurti, skatino įsitraukti į praktinį tyrinėjimą. Tai puikus būdas sujungti mokslą ir matematiką su kūrybiškumu, leidžiant vaikams mokytis ir žaisti tuo pačiu metu.
Veiklos „Pavadink planetas“ metu, susipažino su saulės sistemos planetų pavadinimais, lavino kalbinius ir matematinius įgūdžius. Vaikai pasiskirstę grupelėmis ieškojo grupėje „pasislėpusių“ planetų. Skaičiavo kiek planetų rado, pasirinktomis priemonėmis (kaštonai, įvairios kaladėlės) dėliojo planetų pavadinimus, lygino, kuris pavadinimas ilgiausias – turi daugiausiai raidžių ir kuris trumpiausias – turi mažiausiai raidžių. Projektą užbaigėme sensorinėje erdvėje vykusia viktorina „Kosmoso paslaptys“, kurios metu vaikai įtvirtino įgytas žinias.
Šis STEAM projektas suteikė vaikams galimybę tyrinėti ir mokytis kuriant, atlikti eksperimentus panaudojant technologijas, skatinant domėtis moksliniais reiškiniais, lavinant gebėjimą dirbti komandose. Ugdytiniai pažino kosmoso paslaptis ir šviesos reiškinius, lavino kritinį mąstymą, problemų sprendimo įgūdžius ir kūrybiškumą.
Ikimokyklinio ugdymo mokytojos Sandra Abraitienė, Rūta Sapkauskienė