„Steam mažieji atradimai“

Ikimokyklinės „Kiškučių“ grupės ugdytiniai veiklose, taikant STEAM metodą, skatinami eksperimentuoti, pasitelkti vaizduotę, estetikos, jutiminio ir emocinio patyrimo aspektus. Skatinamas vaikų smalsumas sužinoti, išmokti, suprasti, kas vyksta aplinkui.

„Grojančios stiklinės“. Vaikai paėmę keletą stiklinių ir įpylę į jas skirtingo tūrio vandens didėjimo tvarka, šaukštu lengvai braukė per stiklines. Pasigirdo nuostabus tęsiamas garsas. Ugdytiniai įvardino, kad stiklinės pradeda groti, įdomiai skambėti.

Tyrinėdami atidžiai stebėjo, klausėsi, lietė. STEAM ugdymo procesas neatsiejamas nuo skaičiavimo ir matavimo srities. Tyrinėdami praplėtė žodyną naujais būdvardžiais, apibūdinančiais vandens, ledo ir sniego savybes.

„Kaip tirpsta ledas?“. Ugdytiniai užšaldė vandenį, vėliau ledo kubelius skaičiavo, spalvino, įvardino spalvas, matavo, kiek jie sveria, kokia jų temperatūrą prieš ir po eksperimento. Įdėję juos į atskirus indelius stebėjo, kas atsitiko, kai ant ledukų užpylė druskos, vandens ar paliko tiesiog tirpti.

„Pasigaminti sniegą“. Ugdytiniai sumaišę skutimosi putas ir maistinę sodą gavo masę panašią į sniegą, džiaugėsi galėdami ja lipdyti, trinti tarp rankų, į „sniegą“ įdėti plastikinius žaisliukus ar formeles ir smagiai kurti.

Veikdami jie mokėsi suprasti supančią aplinką kalba, vaizdais, simboliais ir kitomis kūrybinėmis priemonėmis. Vaikai demonstravo smalsumą, aktyviai tyrinėdami daiktus, priemones, aplinkoje pastebėjo naujus objektus, stengėsi suvokti, kaip kas veikia.

„Neskęstančios monetos“ „Kiškučiai“ į dubenį įpylę vandens metė monetas, darė įvairius bandymus su jomis ir įvairiais priedais. Vaikai nustatė, kad plonas metalinis (ir ne tik) puikiai išsilaiko ant vandens. Kaip tai atsitinka? Vandens paviršius yra tarsi padengtas labai plona, praktiškai žmogaus akimi nematoma plėvele, kuri puikiai išlaikė mūsų bandyme naudotą monetą bei plastilino plokštelę. Moneta ir plastilino plokštelė plūduriuoja, aplink juos susidaro įdubimas, kurį atidžiai stebint galima įžiūrėti. Briauna mesta moneta ir plastilino rutuliukas pradūrė paviršiaus „plėvelę“ ir jie nuskendo. Įpylus į vandenį kelis lašus muilo ar indų ploviklio, sumažėja paviršiaus įtempis ir vandens plėvelė nebeatlaiko monetos ir plastilino plokštelės – jie nuskęsta ir lieka gulėti ant indo dugno.

„Laboratorija“ Vaikai pakalbėjo apie laboratorijas, jų paskirtį. Mažieji iš įvairių kaladėlių statė savo svajonių laboratoriją. Atkreipė dėmesį į langus, duris, stogus, vartus ir kt. Neribotos kūrybos galimybės, smalsumo patenkinimas išbandant įvairias medžiagas ir jų savybes, vaizduotės perkėlimas į realybę, pasaulio tyrinėjimas per savo patirtį ir didžiulis pasididžiavimas savimi yra tai, kas vaikams labai patinka.

Eksperimentų metu ugdomi vaikų gebėjimai aplinkos pažinimo ir tyrinėjimų srityje: mažieji skatinami, samprotauti, kelti hipotezes, analizuoti, įgyti vis sudėtingesnių mąstymo hipotezių.

 

Straipsnį parengė ikimokyklinio ugdymo mokytoja – metodininkė Jurgita Kučinskienė