STEAM VEIKLA – „DINOZAURŲ PASAULYJE“

STEAM veiklos tikslas – taikant gamtamokslinę veiklą, ugdytinius supažindinti su dinozaurais, jų rūšimis, gyvenimo būdu. Skatinti kurti, tyrinėti, eksperimentuoti, stebėti, mąstyti, spręsti problemas ir priimti sprendimus.

Vieną rytą ikimokyklinės „Žiogelių“ grupės ugdytiniai sužinojo, kad į grupę atkeliavo siuntinys. Atidarę siuntą vaikai rado archeologo reikmenis su pavadinimais, sužinojo jų paskirtį, aiškinosi žodžių „skeletas“, „fosilija“ reikšmes. Grupėje įrengtoje erdvėje ugdytiniai su dideliu susidomėjimu išbandė archeologo profesiją šepetėliais ieškodami smėlyje skeletų, fosilijų ir pasislėpusių kiaušinukų. Rastus kiaušinukus vaikai smalsiai apžiūrėjo, apibūdino spalvą, formą, suskaičiavo, svarstė, kas iš jų gali išsiristi? Mokytoja pasiūlė atlikti eksperimentą ir bandyti „atgaivinti“ kiaušinukus įdedant juos į šiltą vandenį ir įminti mįslę, iš kur atsiranda dinozaurai? Savaitės bėgyje vaikai stebėjo, kaip kiaušinukai skyla (jie taip pagaminti) ir „ritasi“ maži dinozauriukai. Iš kiaušinių išsirito Dinozaurai !

Iš įvairių antrinių žaliavų, gamtinės medžiagos, smėlio, kriauklių, folijos įsirengėme dinozaurų buveinę su ugnikalniu ir pavadinome „Dinozaurų pasaulis”. Buveinės užrašą vaikai sukūrė iš nuspalvintų, iškirptų, suklijuotų raidžių. „Dinozaurų pasaulyje“ vaikai apgyvendino savo atsineštus ir grupėje „išsiritusius“  dinozaurus, tarėsi, diskutavo dėl žaidimo eigos, naujais pasiūlymais plėtodami ir turtindami žaidimą. Grupės aplinka buvo nuolat atnaujinama, papildoma knygelėmis, enciklopedijomis, dėlionėmis, spalvinimo knygelėmis apie dinozaurus. Ugdytiniai kūrė dinozaurų karūnas ir pėdas, bandė imituoti jų judesius ir riaumojimą. Ant grindų suklijavę didžiulius dinozauro nasrus bandė visi ten sutilpti. Iš kaladėlių, magnetų kūrė įsivaizduojamus dinozaurų siluetus.

Ugdytiniai iš miltų, druskos ir vandens minkė tešlą, joje įspaudę dinozauriuko figūrėles imitavo fosilijas, išsirinkę dinozauro atvaizdą iš įvairių formų makaronų dėliojo, klijavo skeletus.

Iš sodos, druskos ir indų ploviklio maišė masę ir formavo „dinozauro kiaušinius“ į vidų įdėdami dinozauriuko žaisliuką. Vėliau su pipete atsargiai lašindami actą stebėjo, diskutavo,  kas vyksta.

Atlikdami eksperimentą „Ugnikalnio išsiveržimas”, vaikai su džiaugsmu stebėjo, kaip iš ugnikalnio kraterio veržiasi lava. Svarstė, kodėl dinozaurai išnyko išsiveržus ugnikalniui ir ar galėtų vėl atgimti?

Patyriminėse, interaktyviose veikloje ugdytiniai plėtė žinias apie dinozaurų išvaizdą, dydžių skirtumus, gyvenimo laikmetį, būdą, mitybą, diskusijose ieškojo atsakymų į klausimus, kokio dydžio dinozaurų dantys? Kodėl jie buvo žvynuoti, ar turėjo šarvus ir ragus? Kam reikėjo didelių ir aštrių nagų? Ar jie buvo greiti bėgikai? Sužinojo, kad vieni buvo mėsėdžiai, kiti žolėdžiai. Tyrinėdami plėtė žodyną, ugdėsi daiktinės ir gamtinės aplinkos pažinimą, matematinį mąstymą, kūrybiškumą, tyrinėjimo ir eksperimentavimo įgūdžius.

Straipsnį parengė ikimokyklinio ugdymo mokytoja Odeta Valentinavičienė